نگهداری از ویولن و آرشه

     

 

                            ܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨ 

نگهداری از ویولن و آرشه هیچگاه اجازه ندهید رزین (صمغ، کلیفن /Resin/) یا غبار روی بدنه ی ویولن انباشته شود. دائما ویولن را تمیز کنید و این کار را به نرمی انجام دهید. هرگز بخشی از سطح جلا داده شده را با انگشت لمس نکنید، بدنه فقط باید از طریق «زیر-چانه» لمس و نگه داشته شود. می توانید از نرم ترین پارچه ی کهنه ی ابریشمی، کلینکس(Keleenex) یا کتنان استفاده کنید. مخصوصا کتان برای پاک کردن زیر گریف، سیم گیر،زیر-چانه و خرک بسیار مفید است. فضا های باریک شکافهای f و خرک را با یک تکه کاغذ نازک تمیز کنید. برای جلا دادن ویولن خود، از روغن جلای هیل (Hill) یا سایر روغن های مشهور به ندرت وبسیار با امساک استفاده کنید، و دقت کنید هیچ گونه روغن یا گریس در چوب نفوذ نکند. گریف وسیم ها را هر روز با بنزین تصفیه شده و بدنبال آن با الکل یا ادوکلن بسایید و پاکیزه نگه دارید.سیم ها هنگامی که رزین از آنها روفته وپاک شده باشد بهتر صدا می دهند و آزاد تر ارتعاش می کنند. هر چند وقت یکبار، مشتی برنج خشک نپخته در شکافهای f بریزید. آن را دور بخش داخلی ویولن تکان دهید و سپس ساز را برگردانید: دانه های برنج فرو می ریزد و گاهی یک گوی از غبار با آنها فرو می افتد. جعبه ی گوشی باید هنگام تعویض سیم پاک شود، و دقت شود که گوشی ها محکم ثابت شده اند. محیط دور سوراخ های گوشی را می توان چسب هیل(Hill Stick) مالید که حرکت را در آن روان و بدون لغزش گرداند. از سیم های خوب استفاده کنید. من شخصا زه لا، ر و سل بمل با سیم پیچ متال و می بمل فولادی با سیم پیچ آلومینیوم را ترجیح می دهم. اما قابلیت عملی سیم های تمام متال را در فیدل ها یا ویولاهای بسیار محکم مدرن می ستایم. روی ساز های قدیمی، کشش بیش از حد این نوع سیم ها بر ساز فشار آورده و صدا را فرو می نشاند. چوب آرشه باید کاملا مستقیم باشد. به محض آنکه موها شروع به پاره شدن کنند، باید موی آرشه را تعویض کرد. چون اولین موهایی که از دست می روند همیشه در لبه ی خارجی آرشه هستند، موهای باقیمانده اغلب چوب آرشه را می پیچانند و کج می کنند. چوب آرشه را با الکل پاک کنید، و دقت کنید که رطوبت به موی آرشه نرسد. تعویض موی آرشه عملی بسیار دقیق و ظریف است و چنین کاری را باید فقط به متخصصان واجد صلاحیت سپرد. منبع : 6 درس ویولن/یهودی منوهین/ساسان گلفر/آرویج طریقه نگهداری از ساز های آرشه ای : سازهای آرشه ای جز دسته ساز هایی هستند که به نگهداری و مراقبت خیلی زیادی احتیاج دارند. عناصر تشکیل دهنده سازهای آرشه ای تحت فشار سیم ها و لرزش   های صوتی دائمی به طور قطع کمی تغییر می کنند. در طی عمر چند صد ساله یک ساز اگر به طور نرمال استفاده شود به طور قطع شکل ساز کمی تغییر میکند.در اینجا روشهایی برای مراقبت بیشتر از سازتان ذکر می شود  : دما و رطوبت طبیعت چوب به گونه ای است که وقتی در معرض هوای مرطوب قرارمی گیرد باد می کند و وقتی در معرض هوای خشک قرار می گیرد جمع می شود. تغییر ناگهانی دمای محیطی که سازتان را در آنجا قرار داده اید باعث صدمه زدن به سازتان می شود پس از هر گونه تغییر ناگهانی دما محیط خود داری کنید. برای این کار وقتی وارد محیط جدیدی شدید به مدت 15 دقیقه ساز را ازجعبه اش خارج نکنید تا ساز به دمای محیط عادت کند.هرگز سازتان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید چون باعت تغییر رنگ ساز می شود. اگر در منزلتان از وسائل گرم کننده مانند رادیاتور استفاده می کنید و یا در مناطقی با اب و هوای خشک زندگی می کنید همواره از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید. هرگز سازتان را کنار رادیاتور یا بخاری قرار ندهید. بهترین مکان برای قرار دادن سازتان هال است چون دارای دمایی با رطوبت مناسب است. هرگز سازتان را در هنگام مسافرت در صندوق عقب ماشین قرار ندهید چون تغییر دائمی هوای سرد و گرم باعث آب شدن چسب چوب و چسبیدن ساز به کیف می شود. همچنین 95 درصد سازهایی که در صندوق عقب ماشین های بدون سرنشین هستند دزدیده می شوند پس چه بهتر که سازتان را نزد خود نگاه دارید. هرگز سازتان را روی سطوح سخت(مثل میز) و یا کناره های تیز قرار ندهید چون باعث خراشیدگی چوب می شود. بعد از هر بار نواختن سازتان گرده های کالیفوم موجود روی صفحه صدا را با استفاده از دستمال کاغذی یا دستمالی نرم و لطیف و گرده های موجود روی گریف و سیم ها را با استفاده از انگشتتان پاک کنید. اگر گرده های کالیفوم روی سیم ها بماند باعث می شود صدای ساز شفافیت خود را از دست دهد. در ضمن برای پاک کردن ساز هرگز از الکل استون پارافین یا سایر حلال ها استفاده نکنید. برای اینکه سازتان جلای خود را از دست ندهد در هنگام برداشتن آن  را از دسته یا زیرچانه ای بگیرید. اگر شما از بالشتک استفاده می کنید حتما هر چند وقت یک بار کنترل کنید که لاستیک دور پایه های فلزی آن در نرفته باشد چون در این صورت باعث خراب شدن سازتان می شود در صورت مشاهده این حالت یا پلاستیک دور آن را عوض کنید یا بالشتک را. اگر شما صاحب یک ساز با ارزش و گرانبها هستید بهتر است کیفی مناسب برای نگهداری این سرمایه تهیه کنید. بهتر است کیفی که انتخاب می کنید از داخل دارای فنربندی باشد تا اگر کیف به طور اتفاقی از دستتان رها شد آسیب کمتری به ساز وارد آید.و همچنین باید جای کافی برای کتاب نت و بالشتک داشته باشد.کثر موزیسینها کیفهای مستطیل شکل را ترجیح می دهند چون این کیف ها جای بیشتری دارند. هر چند وقت یک بار خرک ساز را کنترل کنید و مطمئن شوید که سر جایش است. برای این کار روی صندلی نشسته و ساز را طوری بگیرید که قسمت حلزونی اش به سمت چپ باشد انگشتهای وسط دست چپ را زیر گریف گرفته و با شصت از بالای خرک گرفته و با انگشتهای دست راست از پشت خرک میگیریم تا زیاد جابه جا نشود و با شصت کمی فشار می دهیم تا صاف شود. هر چند وقت یک بار مشتی برنج خشک نپخته در شکافهای اف بریزید آن را دور بخش داخلی ویولن تکان دهید و سپس ساز را برگردانید دانه های برنج فرو می ریزند و گاهی یک گوی از غبار با آنها فرو می افتد.جعبه گوشی باید هنگام تعویض سیم پاک شود و دقت شود که گوشی ها محکم ثابت شده اند.از سیم های خوب استفاده کنید. چوب آرشه باید کاملا مستقیم باشد. به محض آنکه موها شروع به پتره شدن کنند باید موی آرشه را تعویض کرد. چوب آرشه را با الکل پاک کنید ودقت کنید که رطوبت به موهای آرشه نرسد. امیدوارم با رعایت این موارد از وارد آمدن آسیبهایی بیشتر به سازتان خودداری کنید.

                                                   ܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨ       

عزیزان حتما نت فیلم requiem for a dream   رو سازشون بزنن بسیار زیباست

مرثیه ای برای یک رویــا..

    

                 ܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨ

     

برای نمایش تصویر بزرگ نت کلیک نمایید...

 

                        ܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨ 

 

دانــلود ویدیو این نت  با حجم کم              click

                          ܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨܓܨ   

نت کلاسیــک

 

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓ

 

 

                                 

                                                                                             

                             

 

-----

---------

-----------------

 

بـه تمام عــزیرانی که پرسش ها و مشکلاتشون و مطرح کردند ...پــــاسخگو به شماره هاشون بوده ام و همواره نیـــز به امید خدا خواهم بود ...امیدوارم همیشه ویـولنی و سلامت باشید....



دوستانی که در مورد تهیه کلیپ حرفه ای یا با رزولشنی متناسبی باشه که .  شبکه های ماهواره ای طی ایمیل ارسالی شون گفتن با دوربین7 باشه و.... اطلاعاتی دارند .لطفا کمکی کنن و و ادرس مشهد بدن و وهمچنین میزاان هزینه و....باید چیکار کنم....ممنون میشم

ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

یادتون باشه اصلا سن مهم نیس و میشــه به زودی زود جیغ احساس ویولن همدم لحظه های تنهایتون باشه



اسامی و بیوگرافی زندگی استادهای ایران وجهان

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ


نت کلاسیک فليكس مندلسون Concerto in E Minor, op


ܓܓܓܓܓ 


دانلــــــود :

                    ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ


                               ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

ای خـــدا ببین...اکه دنیا یا ساز من برقصه...دلم چه شوری " میزند ..


                    ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ






هنرجویان آموزشگاه مهتاب من برای مطالعه بیشتر و آموزش گام و زیبایی آن در کلاسیک کلیک نمایید ادامه مطلب...

ادامه نوشته

ویدئوی  Vanessa Mae

ویدئوی اجرای آهنگ بسیار زیبای Aurora توسط ونسا Vanessa



             ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ


           دانلــــــــــود :

                                             ܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ



ویـدیو  Samvel Yervinyan

 ویدیــو کلیــپ Samvel Yervinyan Solo Violin in Yanni Concert

                                   ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ


     دانلـــــــــود :        

                                         ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

Julia Fischer

بیوگرافی جولیا فیشر Julia Fischer



 بین ویلنیست های دنیا بهتریــنه*

ܓܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ



















































جولیا فیشر نوازنده آلمانی ( متولد 15 ژوئن1983 در مونیخ ) یادگیری پیانو را نزد مادرش در سن 3 سالگی آغاز کرد. او خیلی زود ویولون را به عنوان ساز اصلی اش انتخاب کرد و 3 سال در کنسرواتور لیوپولد موتسارت در آکسبورگ تحصیل کرد.

بعد از آن نزد آناشوماخنکو در مدرسه موسیقی مونیخ مشغول به یادگیری ویولون شد.

در سال 1995 در حالی که فقط 11 سال داشت در رقابت های بین المللی یهودی منوهیم برنده شد.

در سال بعد یعنی سال 1996 در رقابت های یورو ویژن برای نوازنده های جوان در لیسبون اولین جایزه اش را دریافت کرد.

در سال 2007 جایزه هنرمند سال را به عنوان موزیسین نسل آینده از classic fm gramophone دریافت کرد.

در سال 2008 اولین آلبوم جولیا با عنوان کنسرتو باخ با دو ویولونیست و یک تکنواز با آکادمی St.martin به بازار آمد که در ژانویه 2009 جزء آلبوم های پرفروشش بوده و همچنین تعداد زیادی از اولین موزیک های ضبط شده او جایزه گرفتند.

او در سال 2009، در 11 شهر اروپایی و 10 شهر آمریکای شمالی به عنوان سولیست ویولون نوازندگی کرد. و اکنون به طور ثابت درسراسر اروپا و آمریکای شمالی با رهبران و راهنمایان ارکسترا در فستیوال های مهمی مانند BBC شرکت می کند.

کنسرت های اروپایی او در سال 2010 - 2009 که شامل تورهایی مانندSt.petersburg ، Yuri teikanov Yakov keisberg و ارکستر فیلارمونیک هلند بود، برگزار شد.

او همچنین سوناتای باخ و پارتیتو را در یک تور دو ماهه در اروپا و آمریکا برای تکنوازی ویولون اجرا خواهد کرد.

وی در سال 2010 نیز اولین کنسرتو ویولون را با مایکل سندرلینک در شوستاکویچ (Shostakovich) برگزار خواهد کرد.

دومین آلبوم او نیز درسال 2010 به بازار خواهد آمد که اجرای پاگانینی است.

جولیا فیشر که در آینده ای نزدیک موسیقی درس خواهد داد جوانترین استاد موسیقی در Hochschul fur musik فرانکفورت خواهد بود.

دیگر جوایز دریافتی او عبارتند از:

دریافت جایزه اکو در سال 2005 و 2007

دریافت جایزه از مجله موسیقی BBC ، France's prestigious diapason و ...

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ





















































































































نوازندگي مرحوم مجتبي ميرزاده

ویدیو برگ خزان با نوازنده مرحوم             مجتبي ميرزاده



حجم : 5 مگابايت

فرمت :  FLV


دانلــــلود :

ܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

سیاوش زندگانی

ویدیو کلیپ بداهه نوازی توسط استاد سیاوش زندگانی


ححم : ۳ مگابایت        


دانلـــلود :     

سلطان قلبها برای ویلن

نت آهنگ محبوب سلطان قلبها برای ویلن

ܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ


دانلود نت

ܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ


دانلود میدی آهنگ سلطان قلبها

بیوگرافی ونسا می Vanessa mae

بیوگرافی ونسا می Vanessa mae

ونسا - می ( متولد ۲۷ اکتبر ۱۹۷۸ ) از پدری تایلندی (وارپرونگ واناکورن، در انگلیسی:

Varaprong Vanakorn) و مادری چینی(پاملا تان، در انگلیسی:Pamela Tan) در سنگاپور متولد شد. در حالی که چهار سال بیشتر نداشت، والدینش از یکدیگر جدا شدند و مادرش با مردی انگلیسی به نام گراهام نیکلسون ازدواج کرد و خانواده‌اش به انگلستان مهاجرت کردند. او در لندن بزرگ شد و به شهروندی در انگلستان درآمد.

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

این ویولنیست انگلیسی که اصلیتی سنگاپوری داره، به لطف استعدادش در نواختن ویولون و سبک جالبی که در ترکیب موسیقی کلاسیک - پاپ با فضای ترنس بوجود آورده، طرفداران زیادی رو به خودش جلب کرده و درآمد بسیار خوبی از فروش آلبوم هاش برای خودش دست و پا کرد. بطوریکه درحال حاضر جزو پردرآمدترین زن کمتر از 30 سال انگلستان محسوب می شه.

اولین آلبوم پرفروش او در سل 1994 و زمانی به بازار اومد که فقط 15 سال سن داشت.

ونسا-می در سه سالگی پیانو و در پنج سالگی ویلون می‌نواخت.

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

وی بیشتر به عنوان یک موزیسین در زمینه موسیقی کلاسیک و پاپ شناخته شده است مخصوصا ویولن که به او اعتبار زیادی بخشیده است سبک موزیک وی ترکیبی از ویولن و تکنو میباشد که در چند آلبوم معروف وی سبک تکنو کاملا مشاهده میشود.

سبک موسیقایی او به توصیف خودش، «ترکیب تکنو - آکوستیک ویولون» است، هم‌چنان ‌که بسیاری از آلبوم‌های او به طرز مشخصی شامل سبک تکنو هستند...

چهار آلبوم او را شامل آلبوم‌های
The Violin Player، Storm
Classical Album

White bird Choreography-

***White bird







دانلود 44 آهنگ برگزیده از ونسا Vanessa Mae Best
.
.
.
ادامه مطلب









ادامه نوشته

پریسا طاهری

مصاحبه باپریسا طاهری هنرمند ایرانی مقیم اتریش

 


یک معرفی مقدماتی لطفا داشته باشید از خودتون برای خوانندهای این گفتگو:

- پریسا 24 سال و نیمه، ایرانی با اصلیت جنوبی، فارغ التحصیل از هنرستان و دانشکده عالیه موسیقی تهران، نوازنده ویلن و به طرز عجیبی علاقمند به نوشتن.


• خانم پریسا از چه سنی موسیقی را شروع کردین و چی شد که به طرف این حرفه و رشته کشیده شدین؟

- از تقریباً 5 سالگی، مادرم موزیک کار می كردن، منم باهاشون موزیک بازی می كردم، کم کم جدی شد.
- خودمم واقعاً نمیدنم چی شد.
- بازی بچه ها، اکثر موقع ها میتونه آینده شون را شکل بده.
- البته نمیشه تشویقهای مادرو پدرمم نادیده گرفت. بخصوص تو جو این سالهایی که موسیقی توی اون فضای جنگ و هراس هنوز جایی توی کشور ما نداشت.
- خیلی از خانواده ها مثل تائون باهاش مواجه میشدن. ساز کسی نگه نمیداشت اون وقتا تو خونه و امکانش نبود..             

ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

• مادر در چه ضمینه ای از موسیقی کار می كردند و آیا هنوز توی این ضمینه کار می کنند و اینکه با چه سازی موسیقی را شروع کردین؟

- مادرم دف و تنبک به صورت حرفه ای مینواختن. پدرم هم البته آواز میخوندن گاهی، ولی نه حرفه ای. منم با تنبک شروع کردم.

ܓܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ

ادامه مصاحــبه در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

جـــــاشو بل jashua bell

بیو گرافی جـــــاشو بل jashua bell عاشقشــــــم...


جاشوا بل (Joshua Bell) متولد نهم دسامبر سال 1967، یک ویولونیست آمریکایی است. بل در شهر Bloomington ایالت ایندیانا متولد شد، پدر و مادرش هر دو روانشناس بودند. هنگامی که یک کودک چهار ساله بود، مادرش متوجه شد که او تعدادی نخ پلاستیکی را به دستگیره های کشوی لباسش وصل کرده و آهنگ هایی را که مادرش با پیانو می نوازد تقلید می کند. در آن زمان والدین او برایش یک ویولن با اندازه ای مناسب یک کودک پنج ساله خریداری کردند و به این ترتیب او فراگیری موسیقی را از همان سن، به صورت جدی آغاز نمود.

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

به عنوان یک شاگرد باهوش او در حین فراگیری ویولن به زندگی عادی اش نیز می پرداخت و مانند دیگر هم سن و سالانش به بازی های کامپیوتری و ورزش علاقه بسیار داشت. اولین استاد موسیقی اش Mimi Zweig بود ، پس از او Josef Gingold با اطمینان از اینکه والدین بل سعی ندارند پسرشان را به آموزش پیانو مجبور کنند، بلکه هدف اصلی شان شکوفا شدن استعدادهای نهفته اوست، آموزش او را عهده دار شد. بل همواره با علاقه بسیار از او به عنوان استاد و راهنمایی بزرگ یاد می کند.

بل در سن چهارده سالگی، به عنوان تک نواز ویولن در ارکستر فیلادلفیا به رهبری Riccardo Muti فعالیت حرفه ای اش را آغاز نمود. سپس در مدرسه موسیقی ژاکوب دانشگاه ایندیانا (Jacobs School of Music Indiana University) در رشته ویولن به تحصیل پرداخت. در سال 1985 به عنوان اولین حضورش در Carnegie Hall همراه ارکستر سمفونیک St Louis ویولن نواخت و تا کنون با بسیاری از ارکسترها و رهبران بزرگ موسیقی همکاری داشته است.

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

جاشوا بل، امروز یکی از نوازندگان مشهور ویولن است؛ هرچند او را جزو نوازندگان زود رس می شناسند و به همین جهت، از کودکی شهرت خاصی داشته است. فیلمها و ضبطهای پرتعداد او از قطعات نفس گیر و فنی ویولن، هر شنونده آشنایی را متوجه سطح آموزش بالای او می کند. جاشوا بل از سنین کودکی با پیشکسوتان و استادان تراز اول ویولون آموزش موسیقی را آغاز کرد و به سرعت پله های ترقی را پیمود.

جاشوا بل، جزو نوازندگان سنت شکن شناخته میشود و کمتر خلقیاتش به نوازندگان مشهور ویولون جهان میماند. استفاده او از ویولون های جدید با شکلی غیر معمول، نوازندگی به سبکهایی غیر کلاسیک و اجرا روی فیلمهای سینمایی از اعمال غیر معمول اوست که از کمتر نوازنده ای با این اعتبار دیده شده است. او شاید تنها نوازنده حرفه ای کلاسیک است که به طور عمومی افتخاراتش را در بازی های کامپیوتری به نمایش میگذارد! البته نباید او را هم دسته هنرمندان تجاری امروز ویولون مانند ونسا می و نایجل کندی محسوب کرد، زیرا او همواره ارزش های هنری را ارج نهاده است.


ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ


موسیقی فیلم ویولون قرمز با ویولون جاشو بل


بل همواره به اجرای کارهای جدید می پردازد، ویولن کنسرتوی Nicholas Maw – آهنگساز مشهور انگلیسی - به او تقدیم شده وهمان اجرایی است که جایزه Grammy را برای بل به ارمغان آورد، به علاوه این اجرای او به عنوان بهترین اثر جهان در سال 1993 شناخته شد. تک نوازی موسیقی متن فیلم "The Red Violin" ساخته John Corigliano که برنده جایزه اسکار شد و همچنین فیلم "Ladies in Lavender" توسط بل اجرا شده است. او در فیلم "Music of the Heart" که داستانی است در رابطه با قدرت موسیقی، با تنی چند از ویولونیست های سرشناس حضور بهم رسانده است.

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

تماشا فیــلم ویلــن قرمز در یوتیوب

The red violin 
           The red violin    

گیل شاهام  Gill Shaham

گفـــتگو با گیل شاهام (Gill Shaham)

وقتی بدشانسی به تو رو میکنه، تو یه لحظه شانس در خونتو میزنه! همه ما داستانهای زیادی راجب آدمهای بی سواد که یه شب راه ترقی را طی کردن شنیدیم. این داستانها علاوه بر تئاتر روی صحنه کنسرت هم اتفاق می افته. وقتی ویلونیست مشهور Itzhak Perlman) در سال 1989 به علت عفونت گوش نمی تونه به لندن سفر کنه، گیل شاهام 18 ساله بزرگ ترین شانس زندگیشو بدست میاره و کنسرتو های سیبلیوس و بروخ را با همکاری London Symphony Orchestra اجرا میکنه.

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

حالا دورش شروع شده و داره پیشرفت میکنه، شاهام به تمام دنیا سفر کرده، تک نوازی انجام داده و حتی با بسیاری از رهبران ارکستر مشهور جهان اجرا داشته. او قطعه های زیادی رو ضبط کرده و بارها نامزد جایزه بین المللی گرمی شده. ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ
چندین سال پیش برای اولین بار اسم اونو در New York Philharmonic شنیدم و خیلی زود شیفته ذوق فطری و زیبایی موسیقی، صدای زیبا (صدای که میتونه مثل برنز بدرخشه و مثل طلا ارزشمند باشه) اون شدم. ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ
شاهام از این موفقیت خیره کننده لذت میبره و خوشی رو مثل یه بیماری واگیر دار بین طرفدارانش پخش میکنه! همین تابستانی که گذشت با او مصاحبه ای داشتم که در آن چیزی جز نشاط همراه با فروتنی یافت نمی شد، شهرت برای او هدف اصلی نبوده بلکه هدف ثانویه ای بوده که به گفته خودش به شانسش بر میگرده، (هرچند) با این تلاش و استعداد چیز دیگری هم انتظار نمیره.

در مورد گذشتت کمی صحبت کن.

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ
والدین من هر دو اسرائیلی بودند، در واقع خانواده مادرم ادعا میکنند که 9 نسل از اونها در بیت المقدس زندگی کرده. در سال 1971 در اوربانا، جای که والدینم دوره دکترای خود را در آنجا گذرانده اند به دنیا آمدم. وقتی 2 سالم بود به اسرائیل برگشتیم، بنابرین من تابعیت دوگانه دارم. در طول این مدت مناطق وسیعی رو زیر پا گذاشتم. در بیت المقدس بزرگ شدم و در سن 11 سالگی به این کشور آمدم و در حال حاضر در نیویورک زندگی میکنم.

آیا پدر و مادرت هنوز در اسرائیل هستند؟

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ
مادرم در نیویورک زندگی میکنه، پدرم 4 سال پیش وقتی هنوز خیلی جوان بود فوت کرد. برادر بزرگتری دارم که در سانفرانسیسکو زندگی میکنه، خواهرم در نیویورک زندگی میکنه و یک پیانیسته.

شنیدم با اون می زنی!

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ
مردم همیشه از ما می خوان که با هم دیگه بزنیم. میدونی، هم نوازی خواهر و برادر بیشتر شبیه یه قماره یا شایدم مدیریت یا چیزی مثل این! با این حال از چند سال پیش ما تصمیم گرفتیم که دیگه این کارو نکنیم. پدر و مادرم مارو جدا از هم بزرگ کردند، که به نظر من کار خوبی بوده. تقریبا 2 یا 3 سال پیش ما تصمیم گرفتیم برای یه مدت کوتاه با هم دیگه کار کنیم. با هم دیگر یک شو رادیوی در نیویورک اجرا کردیم، چند شرک آلمانی این برنامه رو شنیدن و به ما پیشنهاد ضبط دادند، ما هم به همدیگه نگاه کردیم و گفتیم OK چرا که نه؟

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

اسم اون برنامه دورژاک بود، نه؟


بله، ما وقتی نوجوان بودیم عاشق موسیقی اون بودیم. Sonatina خیلی مشهور بود، سوناتینا در تمام مدت عمرش مشهور بود و هیچوقت از مد نیفتاد، مثل قطعه های رمانتیک که اغفال کننده و هم سخت هستند.من شیفته این نوع قطعات هستم.

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

شما هنوز نوجوان بودید که صحنه کنسرت رو منفجر کردین! و به عنوان یک اعجوبه معرفی شدید و مسابقات زیادی رو بردید.         


بله من خیلی خوش شانس بودم. من کودکی نرمالی داشتم، هم زمان با تحصیل موسیقی رو یاد گرفتم. وقتی شما کنسرت اجرا میکنید برای رضایت شنوندگانی که برای عشق به موسیقی و برای لذت بردن از اون به اونجا آمده اند، است. اما در مسابقه شما احساس میکنید که دیگران می خواهند چیزی رو از شما بگیرند! * * *     

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

ویـــدیـــو ویولن     

ویدئوی اجرای آهنگ پائیز ویوالدی توسط ارکستر Apollo's Fire



دانلـــــــو د:

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ


اجرای آهنگ های Duel و Bella Donna از گروه Bond Girls

   

ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

دانلـــــــــــود :


ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ


ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨ

ویولن الکتریک

یولن الکتریک ویولنی است که به یک خروجی الکتریکی صدا مجهز شده است و معمولا دارای بدنه ی فلزی می باشد. ویولن الکتریک اولین بار در سال 1920 توسط " Stuff Smit " در موسیقی جاز و بلوز مورد استفاده قرار گرفت (البته نه به این شکل امروزی!). شرکت " Electro Stringed Instrument " در خلال دهه های 30 و 40 برای اولین بار اقدام به ساخت و فروش ویولن الکتریک نمود. کمپانی Fender ” " نیزتعدادی کمی از این ساز در اواخر 1950 به فروش رساند. می توان یک ویولن آکوستیک را نیز با افزودن یک پل فیزوالکتریک یا قرار دادن یک پیکاپ در بدنه ی آن، به یک ویولن الکتریک تبدیل نمود. البته دلیل اینکه ویولن های الکتریک ساخت کارخانه، دارای بدنه ی فلزی هستند این است که از شدت طنین تقویت شده در داخل بدنه تا حدودی کاسته شود، به خاطر آنکه ویولن الکتریک در مقایسه با ویولن آکوستیک صدایی خام تر و تیز تر دارد که در صورت بالا رفتن فرکانس، ممکن است به شدت گوش را اذیت کند. صدای این نوع ویولن مختص موسیقی راک، پاپ و سایر سبک های موجد می باشد. ویولن های با بدنه ی فلزی اصولا یک طراحی غیر سنتی و مینیمالیستیک برای کم کردن وزن دارند، لذا معمولا دارای بدنه ی نرمال، همانند ویولن آکوستیک نیستند. برای ساخت بدنه از موادی همچون فیبر های کربن، شیشه و یا کولار استفاده می شود. ویولن های الکتریک ممکن است تعداد بیشتری سیم نسبت به آکوستیک داشته باشند، حتی تا 7 سیم. کوک سیم های اضافی به این صورت می باشد:

String 5 --- Low C

String 6 --- Low C & Low F

String 7 --- Low C & F & Bb

سیگنال های ویولن الکتریک همانند گیتار الکتریک بر اثر پردازش های الکترونیکی، برای بدست آوردن صدای دلخواه بوجود می آید. ویولن های الکتریکی معمولا از پیکاپ های مغناطیسی و یا فیزوالکتریک استفاده می کنند که در پیکاپ های مغناطیسی لازم است که رشته های ویولن از جنس یک عنصرحاوی آهن باشند (مثل استیل). البته پیکاپ های مغناطیسی مشکلاتی ایجاد می کنند که باعث شده است استفاده از نوع فیزو الکتریک معمول تر شود. پیکاپ های فیزوالکتریک امپدانس خروجی بیشتری دارند و لذا می بایست آنها را به یک پیش کاو قوی متصل نمود تا سیگنال ها بافر شوند. جالب است که امروزه ویلن های الکتریکی حتی قابلیت اتصال به جانبی از طریق پورت USB 2.0 را نیز دارند (MIDI)

                          




 فانتزی برای ویولن و ارکستر" اثر مرتضی حنان

       

ܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓ

 رابطه ویولن با حس درون از نظر کسری


ܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓ

  Monti Csardas by Clara Cernat and Thierry Huillet


ܓܓܨܓܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܨܓܓܨ ܨܓܓܓܓܨܓܓܨ

 Shadmehr aghili (setareh) persian violin guitar.avi

ܓܨܓܓܨ ܨܓܓܨܓܓܨܓܨܓ ܨܓܓܓܨ ܨܓܓܓܓܨܓ

 Farid Fajad-ویولن فرید فرجاد

ܓܓܨܓܓܨܓܨܓ ܨܓܓܓܨ ܨܓܓܓܓܨܓܓܨܓܨܓ ܨܓܓܓܨ ܨܓܓ

ماکسیم ونگروف  Maxim Vegerov

بیوگرافی ماکسیم ونگروف (Maxim Vegerov )

در دورانی که نوازندگان با استعداد، درخشان و جوان ویولون مانند گلهای پیوندی فراوانند، ماکسیم ونگروف Maxim Vengerov یک نمونه درخشان و متفاوت است. او به سال 1974 در نووسیبیرسک Novosibirskروسیه و در خانواده ای اهل موسیقی متولد شد. مادرش رهبر گروه کر و پدرش نوازنده ابوا در ارکستر فیلارمونیک نووسیبیرسک بودند. ماکسیم کوچک هنگام حضور در تمرینهای پدرش در ارکستر، با جدیت اعلام کرده بود که از نظر او، جایگاه نوازنده ویولون اول ارکستر بسیار جالبتر از نوازنده ابواست.

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

اکسیم در سن چهار سالگی به تمرین ویولون پرداخت. او پس از شام، در حدود ساعت 8 شب تمرین را آغاز میکرد و تا زمانی که بسیار خسته میشد به تمرین ادامه میداد و پس از آن برای سه چرخه سواری به خارج از خانه رفته تا حدود 3 بامداد به بازی میپرداخت. پدرش به دنبال بهترین معلم موسیقی ممکن، ماکسیم را بدون قرار قبلی نزد گالینا تورچینینووا Galina Turchaninova برد و جالب اینکه این استاد مشهور موسیقی از بازدیدکنندگانش با گفتن " اوه، منتظرتان بودم" استقبال کرده و ماکسیم را به شاگردی پذیرفت. ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ
قبل از آغاز اولین درس، تورچینینووا متوجه شد که ماکسیم را با یک شاگرد سفارشی از طرف مدیر کنسرواتوار -که اصلا بر سر قرار حاضر نشد- اشتباه گرفته است. وی معلمی سختگیر بود و شاگرد کوچک او تا پنج درس متوالی از نواختن حتی یک نت، سرباز زد. تورچینینووا به مادر ماکسیم اعلام کرد که شاگردش را اخراج خواهد کرد و ماکسیم با دیدن اشکهای مادر، ویولون را برداشته و هر 17 درس خود را –که پنهانی تمرین میکرده- از حفظ اجرا میکند. تورچینینووا با گفتن اینکه " ویولونیستی مانند ماکسیم هر صد سال یک بار ظهور میکند" به کار با شاگرد جوان خود ادامه میدهد.

هنگامی که ماکسیم هفت ساله شد، دولت اجازه نقل مکان به مسکو را برای خانواده ونگروف صادر کرد تا وی بتواند در بهترین مدرسه کشور برای کودکان مستعد در موسیقی به تحصیل بپردازد. تکنیک او در سن ده سالگی به خوبی صیقل یافته و آراسته شده و اکنون زمان آن فرا رسیده بود تا ماکسیم به آموختن موضوعات تئوری و تفسیری موسیقی بپردازد. ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ
پروفسور زاخار برون Zakhar Bron، استاد کنسرواتوار چایکوفسکی Tchaikovsky Conservatoryو دستیار سابق ایگور اویستراخ Igor Oistrakh (ویولونیست متولد 1931، ادسا و فرزند دیوید اویستراخ ویولونیست و استاد موسیقی مشهور اوکراینی)، استاد بعدی ماکسیم بود. او این نابغه جوان موسیقی را به یک موسیقی دان کامل و فاضل مبدل کرد.

پس از گذشت پنج سال و نیم در سمت شاگردی برون، ونگروف آماده ورود مستقل به دنیای موسیقی بود. " من یک سال بدون داشتن استاد به کار پرداختم زیرا میخواستم ببینم موسیقی واقعا برای من چه معنایی دارد و چرا میخواهم آنرا ادامه دهم. این دوره ای بود که در آن فرصت یافتم با رهبران بزرگی چون بارنبویم Barenboim، روستروپوویچ Rostropovich و آبادو Abbado کار کنم و آنها بسیاری از نکات اساسی را به من آموختند. من متوجه شدم که اکنون زمان آن رسیده که دانسته هایم را نه تنها با نواختن که با تشویق دیگران به نواختن، با دیگران درمیان بگذارم."

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ

در سال 1995، او اجرای خود از اولین کنسرتو ویولونهای شوستاکوویچ Shostakovich و پروکوفیف Prokofiev را با کمپانی Teldec ضبط نمود. این CD موفق به دریافت جایزه بهترین ضبط کنسرتو و بهترین صفحه سال از Gramophone Awards – یکی از پر اهمیت ترین جوایز در موسیقی کلاسیک- و کاندید دریافت دو جایزه گرمی شد. ونگروف این موفقیت را با تعداد بسیاری آثار ضبط شده دیگر ادامه داد که اجرای او از کنسرتو ویولون دوم شوستاکوویچ و پروکوفیف از آن جمله اند. این دو اثر نیز در سال 1997 موفق به دریافت جایزه مهم ادیسون شدند. او همچنین جایزه هنرمند جوان سال را از Gramophone دریافت نمود. ماکسیم ونگروف در سال 1997 به عنوان نماینده موسیقی یونیسف UNICEF انتخاب شد.او اولین موسیقی دان کلاسیکی است که تا کنون به این مقام برگزیده شده است. در این سال او در اجرای آغاز فصل ارکستر فیلارمونیک نیویورک نیز شرکت کرد.

ܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ
در سال 2000، ونگروف پس از ده سال قرارداد انحصاری با کمپانی Teldec، قراردادی با کمپانی EMI منعقد کرده و اجرایی از Concerto Cantabile را که رودیون شدرین Rodion Shchedrin برایش نوشته بود، را منتشر نمود. ساز ماکسیم ونگروف ویولون رینیرReynier استرادیواریوس Stradivarius متعلق به سال 1727 است. او در سال 2000 توانست ویولون استرادیواریوس متعلق به کروتزر Kreutzer (ویولونیست، استاد، آهنگساز و رهبر ارکستر فرانسوی قرن 19-18 فرانسه) را خریداری نماید. ونگروف به طور منظم با ارکسترهای مهم و رهبران برجسته همکاری کرده و هم به عنوان تک نواز و هم به عنوان رهبر فعالیت داشته است.



ویدیـــــــو کلیپ Maxim Vengerov - Brahms Hungarian Dance No



                            دانلـــــــود :   

            ܨܓܓܨܓܓܨܨ ܓ     ܓܨܓܓܨ   ܓܓܨܓ ܓܨ ܨܓ ܓ ܨܓ  ܓܨܓܓܨ










                                 


ویدیو کلیپ Romeo & Julie

موسيقي معروف و رمانتيك رومئو و ژولیت



            


زمان : 3دقيقه نوازنده : اندره ريو حجم : 70 مگابايت فرمت : ویدیو FLV


ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ


دانلــــــــــــــــود :

ܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓܓܨܓ